Projekt GCP
W celu zmniejszenia problemów związanych z narastającą ilością samochodów na
ulicach, władze Sztokholmu pracują nad ulepszeniem miejskiej infrastruktury drogowej.
W roku 2001 SNRA (Swedish National Road Administration, szwedzka administracja
dróg) zaczęła uruchamiać w Sztokholmie wysokiej klasy system ITS.
W listopadzie 2001 roku nastąpi otwarcie wspólnego centrum monitorującego dla
miasta Sztokholmu i SNRA.
Wydarzenia te to jednak dopiero początek większych inwestycji w infrastrukturę
drogową, które nastąpią w najbliższych latach. Docelowo tysiące kamer będzie dostarczać
aktualne informacje o ruchu drogowym do operatorów w centrach monitorowania i
użytkowników dróg poprzez Internet, telewizję, radio.
Pierwsza faza inwestycji w infrastrukturę drogową w Sztokholmie osiągnie punkt
kulminacyjny podczas otwarcia tunelu Södra
Länken (South Link) w roku 2003
Projekt GCP postawił przed jego wykonawcami szereg trudnych do spełnienia wymagań.
Inwestycje w systemy ITS (Intelligent Traffic Systems, Inteligentne Systemy
Drogowe) są zwykle długoterminowe, a powstałe w ich wyniku instalacje muszą działać
przez 24 godziny na dobę przez wiele lat. Użyte technologie, jak i sprzęt muszą
być niezawodne, oszczędne i pomyślane tak, aby nie stały się przestarzałe w najbliższej
przyszłości.
Wydzielona sieć metropolitalna, na której opiera się GCP, musiała spełniać
następujące wymogi:
- możliwość transmisji wideo, dźwięku, sygnałów alarmowych, danych, sygnałów
sterujących...
- posiadanie przepustowości pozwalającej na obsługę dużego systemu ITS obejmującego
po ukończeniu wiele tuneli, tysiące kamer i czujników, urządzenia nadzoru ruchu,
oświetlenie, wentylację, AID/IDS (automatyczne systemy wykrywania incydentów na
drogach)
- zwiększona niezawodność, ponieważ tunele muszą być zamknięte, gdy system nie
działa
- implementacja mechanizmów umożliwiających nadawanie priorytetów różnym typom
danych tak, aby te najważniesze były transmitowane z największą niezawodnością
Oprogramowanie obsługujące cały system musiało posiadać następującą funkcjonalność:
- ciągły zapis wideo wysokiej jakości z dużej ilości kamer bez nadmiernego obciażania
sieci niepotrzebnym ruchem
- transmisja wideo wysokiej jakości z dużej ilości kamer do wielu miejsc równocześnie
- dostarczanie pojedynczych obrazów dobrej jakości do internetowegi serwisu
informacyjnego o drogach
- transmisja dźwięku
- możliwość równoczesnego sterowania systemem przez wielu operatorów w różnych
miejscach
- współpraca z innymi systemami
- implementacja metod i narzędzi służących do efektywnego zarządzania i konsterwacji
dużego i mocno rozproszonego systemu
Projekt GCP wykorzystuje następujące komponenty:
- połączenia radiowe i światłowodowe
- Gigabit Ethernet z nadmiarowymi komponentami obsługujący transmisję muticast
i QoS (Quality of Service, technika pozwalająca na zarządzanie dostępną
przepustowością sieci)
Zmodyfikowana wersja systemu MoRIS umożliwiająca między innymi:
- zapis i transmisję wideo w formacie MPEG-2 i rozdzielczości D1
- generacja obrazków JPEG dla internetowegi serwisu informacyjnego o drogach
- cyfrowa transmisja dźwięku
- transmisja danych innych niż wideo i dźwięk
- zdalne sterowanie systemem
- obsługa sysgnałów alarmowych
- integracja z innymi systemami poprzez ASN.1 i SNMP
- zdalne monitorowanie, uaktualnianie i konserwacja wszystkich komponentów MoRIS
Wersja systemu MoRIS przystosowana do projektu GCP jest zbiorem mocno rozproszonych
aplikacji zawierających:
- wielokanałowe, wielofunkcyjne nadajniki
- wielokanałowe, wielofunkcyjne odbiorniki
- serwery pracujące w konfiguracji nadmiarowej (z serwerami zapasowymi, przejmującymi
zadania w czasie awarii)
- aplikacje klienckie pozwalające na honorowanie priorytetów użytkowników i
oferujące przyjazny interfejs graficzny
- narzędzia do zdalnego monitorowania, uaktualniania i konserwacji komponentów
MoRIS
Projekt GCP obejmuje następującą infrastrukturę:
- wydzielona sieć metropolitalna oparta na technologii Gigabit Ethernet używana
do przesyłu danych wzdłuż dróg i tuneli jak i pomiędzy drogami a centrami monitorującymi
- sprzęt umożliwiający monitorowanie dróg (MPEG-2 w rozdzielczości D1). Docelowo,
gdy cały system IT będzie gotów, zostanie zainstalowane wiele tysięcy kamer.
- informacja dla użytkowników dróg dostępna także przez Internet (www.traffiken.nu),
gdzie będzie można podglądać obrazy z niektórych kamer.
Dzięki projektom i inwestycjom wykonywanymi równocześnie z GCP, Sztokholm będzie
mógł się szczycić jednym z najbardziej zaawansowanych zintegrowanych systemów
ITS.
Aktualny stan projektu (wrzesień 2001) |
W czerwcu 1999 roku TELIA MegaCom wygrała przetarg na wykonanie projektu GCP.
Do 2003 roku razem z poddostawcami Telia dostarczy w ramach kontraktu:
- infrastrukturę sieciową SM (Single Mode) oraz opartą na transmisji
radiowej wykonaną przez Swedia Networks, TELIA Mobile i inne firmy
- sprzęt Gigabit Ethernet udostępniony przez TELIA IT Service
- oprogramowanie wideo oparte na systemie MoRIS
utworzonym System Service sp. z o.o. we współpracy z S-Link
AB
Do września 2001 większość komponentów GCP, z wyjątkiem tunelu Södra
Länken, została zainstalowana i działa w pełnej skali. W listopadzie 2001
roku nastąpi otwarcie wspólnego centrum monitorującego dla miasta Sztokholmu i
SNRA. Aktualnie instalowany jest sprzęt w tunelu Södra Länken. Planowane otwarcie
jest ustalone na rok 2003.
Szerokopasmowa sieć Gigabit Ethernet |
Transmisja wideo zajmuje pasmo sieciowe. Im lepsza jakość obrazu, tym więcej
danych musi być przesłane. Systemy ITS zawierają zwykle dużą liczbę kamer i monitorów
pokrywając duży obszar terenu. Dodawanie nowego okablowania w takich warunkach
jest zwykle mocno utrudnione. Dlatego też bardzo ważne jest posiadanie zapasu
przepustowości ponad aktualne zapotrzebowanie - w przypadku jego wzrostu unika
się wtedy kosztownych i czasochłonnych modyfikacji okablowania.
Standard Gigabit Ethernet jest aktualnie dobrze dopasowany do zastosowań, gdzie
ważny jest stosunek przepustowości do ceny. Staje się on coraz bardziej popularny
w zastosowaniach ITS. Gigabit Ethernet daje dodatkowo potencjalną możliwość względnie
łatwego przejścia do jeszcze większego pasma sieciowego oferowanego przez aktualnie
wprowadzaną technologię 10 Gigabit Ethernet bez konieczności modyfikacji oprogramowania,
protokołów sieciowych itp.
Redundancja infrastruktury a bezpieczeństwo tuneli |
Tunele są specyficznym elementem infrastruktury drogowej wymagającym zwiększonych
norm bezpieczeństwa. Dlatego też segmenty sieci zainstalowane tam muszą mieć elementy
nadmiarowe, tak że w przypadku awarii nie nastąpi przerwa w działaniu całego systemu.
W celu umożliwienia równoczesnego dostępu do wideo przez wielu użytkowników
jednocześnie, sieć Gigabit Ethernet umożliwia transmisję danych w trybie multicast.
Normalnie (w trybie unicast) każdy dodatkowy odbiorca obciąża sieć jeszcze bardziej.
Technologia multicast sprawia, że przyrost liczby odbiorców nie wpływa na ilość
danych przesyłanych przez sieć.
Sieć Gigabit Ethernet w projekcie GCP umożliwia stosowanie technologii QoS
(Quality of Service). Pozwala ona na:
- zapewnianie strumieniom danych w sieci konkretnego pasma. Jest to ważne dla
wszelkiego rodzaju danych multimedialnych, gdyż jakiekolwiek obniżenie przepustowości
poniżej koniecznego minimum skutkuje gorszą jakością przekazu (skoki, przerwy
i inne zakłócenia)
- obsługę sytuacji, gdy oprogramowanie żąda większego pasma, niż jest ono aktualnie
dostępne. W takim przypadku dane o wyższym priorytecie muszą mieć pierwszeństwo.
Jest to szczególnie ważne w systemach ITS, gdzie dane o krytycznym znaczeniu,
jak sygnały alarmowe, muszą być dostarczane niezawodnie, a nagrania wideo powinne
być wysokiej jakości.
W systemie GCP dane wideo są kompresowane algorytmem MPEG-2
w rozdzielczości D1. Zapewnia to
wysoką jakość i płynność obrazu, który dzięki temu jest łatwiejszy do analizy.
Przykładowo, w razie wypadku na drodze ważna jest możliwość póˇniejszego obejrzenia
klatka po klatce co dokładnie się stało - w takich przypadkach nawet najmniejsze
szczegóły grają rolę.
W przypadku wystąpienia nieoczekiwanego zdarzenia na drodze operator w centrum
monitorowania naciska przycisk i zaczyna nagrywać materiał wideo. Jednak jest
już wtedy za póˇno, gdyż najważniejsze rzeczy już się zdarzyły i nie zostaną utrwalone.
Takie nagranie nie ma już dużej wartości.
Aby umożliwić dostęp do wideo prezentującego co się stało przed zdarzeniem,
nadajniki MoRIS cały czas nagrywają lokalnie obraz z kamer. Dane te umieszczane
są w bibliotece typu FIFO o wielkości
ustalonej przez użytkownika. W przypadku wystąpienia sytuacji alarmowej wywołanej
przez użytkownika lub inne elementy systemu, nadajnik tworzy kopię danych wideo
obejmującą określony czas przed, w czasie i po zdarzeniu. Taka kopia nie zostanie
automatycznie skasowana przez system.
Publicznie dostępna informacja drogowa |
System MoRIS umożliwia wiele sposobów publicznego (nie ograniczonego do centrum
monitorowania) dostępu do danych o ruchu drogowym. Nadajniki MoRIS mogą służyć
jako serwery WWW udowstępniające nieruchome obrazy z kamer, jak i mogą dostarczać
dane do oddzielnych aplikacji internetowych.
Innym sposobem rozpowszechniania informacji drogowych jest udostępnianie ich
na żywo stacjom telewizyjnym. Cały projekt GCP z systemem MoRIS jest oparty na
protokole sieciowym IP i obsługuje technologię multicast.
Podłączenie do infrastruktury innych odbiorców, jak na przykład wyżej wymienione
stacje telewizyjne, nie stanowi dużego problemu i nie zakłóca działania systemu.
Inteligentne nadajniki wzdłuż dróg |
Sprzęt zainstalowany na drogach w sytemie GCP musi spełniać wiele zadań. Wielofunkcyjne,
wielokanałowe nadajniki MoRIS pozwalają na równoczesne:
- nagrywanie wideo
- transmisję wideo na żywo i nagrań
- przesył nieruchomych obrazów
- transmisja dźwięku, jedno i dwukierunkową
- odtwarzanie uprzednio nagranych komunikatów głosowych
- sterowanie innymi urządzeniami
- zbieranie i przetwarzanie danych (o alarmach i innych)
- obsługę "przezroczystego" interfejsu szeregowego
- współpracę z innymi systemami poprzez protokół ASN.1 lub/i SNMP (PLC, VMS,
AID/IDS...)
- integrację ze zdalnymi modułami MoRIS służącymi do monitorowania i diagnozowania
Silnie rozproszona architektura systemu |
Rozległe środowisko działania systemów ITS stawia wysokie wymagania co do komponentów
w nim zainstalowanym. Elementy są rozproszone na dużym terenie i muszą wykonywać
wiele zadań równocześnie. Jednocześnie położony jest nacisk na niezawodność systemu,
ponieważ musi on obsługiwać miejsca o szczególnym znaczeniu, jak na przykład tunele.
Aby spełnić te wymogi, system MoRIS użyty w GCP został zaprojektowany jako
rozproszony i z nadmiarowymi komponentami. Dzięki temu awaria jednego modułu (nitki
sieci, serwera, nadajnika czy odbiornika) nie powoduje przestoju całego systemu,
a uszkodzony element może być wymieniony bez zakłócania reszty.
W centach monitorowania operatorzy obsługują równocześnie wiele systemów. W
celu ułatwienia im pracy został wdrożony wspólny interfejs użytkownika zwany CTS
(Central Technical System). Oprócz tego, każdy system musi mieć swój własny intefejs
pozwalający na jego obsługę niezależnie od innych. W przypadku systemu MoRIS,
centra monitorujące zostały wyposażone w Odbiorniki MoRIS, Serwery Systemowe MoRIS
i Stacje Klienckie MoRIS.
Stacje Klienckie MoRIS mogą działać w następujących trybach:
- typu aplikacji Windows - ikony reprezentujące elementy uporządkowane w strukturę
drzewiastą, technika drag & drop, podział na nadajniki i odbiorniki...
- typu GIS - skalowalna mapa z dynamiczną wizuializacją obiektów w czasie rzeczywistym
Stacje klenckie potrafią rozstrzygać konflikty wynikające z równoczesnej obsługi
komponentów przez wielu operatorów na podstawie informacji o ich priorytetach.
Do stacji klienckiej może być dołączony Serwer Wideo MoRIS. Pozwala on na dostęp
do wszystkich nagrań wideo utworzonych w systemie i wspomaga tworzenie kopii danych
na wymiennych nośnikach.
Odbiorniki MoRIS otrzymują komendy ze stacji klienckich poprzez Serwery Systemowe
MoRIS, dekodują i wyświetlają obrazy otrzymane z nadajników.
Serwery Systemowe MoRIS sterują wszystkimi komponentami systemu w czasie rzeczywistym.
Ich zadaniem jest także arbitraż w sytuacjach konfliktowych na podstawie informacji
o priorytetach.
Zdalne monitorowanie i konserwacja z wnętrza sieci |
Systemy ITS zawierają setki komponentów rozsianych na dużym obszarze. Monitorowanie,
konfigurowanie i konserwacja takiej instalacji wymaga zaawansowanych narzędzi
dających wgląd co się dzieje i gdzie, z możliwością ingerencji w działanie elementów.
W pomieszczeniu adminiestracyjnym systemu GCP zainstalowane są:
- Konfigurator MoRIS dający możliwość podglądu i zmiany konfiguracji wszystkich
modułów
- Serwer Diagnostyczny MoRIS monitorujący pracę innych modułów i umożliwiający
zarządzanie nimi (uaktualnianie oprogramowania, podgląd parametrów i inne specyficzne
czynności)
Zdalne monitorowanie i konserwacja spoza sieci |
W rozległych systemach informatycznych zachodzi często potrzeba zarządzania
instalacją z zewnątrz, znaczy się spoza samego systemu. Rozwiązania MoRIS umożliwiają
zdalny dostęp poprzez różne media komunikacyjne, na przykład linie telefoniczne
PSTN lub ISDN. Operaror z zewnątrz może uruchomić Konfigurator MoRIS lub Serwer
Diagnostyczny MoRIS i poprzez swoje łącze używać ich tak, jakby pracował lokalnie.
|